środa, 16 grudnia 2015

Likier kawowy

Na moim blogu proponowałem już na świąteczny stół pasztety, ryby i dania główne, był też piernik i pierniczki. Było i grzane wino, które może świetnie robić za świąteczny napitek.  
Dzisiaj ciąg dalszy świątecznych propozycji - likier kawowy. Przepis pochodzi z zamierzchłych czasów, kiedy telewizory były czarno-białe, a ja byłem w wieku mojego syna (albo i wcześniej). Kiedy mama robiła ten likier mogłem najwyżej oblizać łyżkę przed dolaniem spirytusu.
Tak wygląda oryginalny przepis znajdujący się w Muzeum Kuchni Gutowskich. 

A teraz zmiany jakie w nim czynię i co to takiego kawa Ideal.
Cukru daję szklankę albo 3/4, bo wychodził straszny ulepek. Kawa Ideal była odpowiednikiem współczesnej neski czyli kawy rozpuszczalnej. Pakowana była w torebki na raz. Dzisiaj wsypuję po prostu 3 - 4 łyżeczki Nescafe. 
Mleko wlewam do garnka, wsypuję cukier i kawę (lepiej rozpuścić ją w odrobinie mleka i dopiero wlać). Grzeję do zagotowania, na małym ogniu cały czas mieszając, żeby się nie przypaliło. Później wstawiam do zlewu z zimną wodą i zostawiam w spokoju aż ostygnie. Zdejmuję z mleka kożuch i wlewam spirytus. Nalewam do butelek i odstawiam na kilka dni do lodówki żeby się "przegryzło".
Z tej ilości składników wyprodukowałem ostatnio 1150 ml. 
Próbowałem kiedyś zamienić kawę na kakao. Efekt też jest bardzo fajny, jednak kakao nie rozpuszcza się i przed spożyciem trzeba wstrząsnąć flaszką. Innym razem nie miałem spirytusu i wlałem wódkę... no cóż, nie jest złe, ale brakuje wtedy tego lekkiego pieczenia.
Próbujcie i smakujcie!
Życzę wszystkim zdrowych i spokojnych Świąt!!!

4 komentarze:

  1. Wesołych Świąt Robert!
    Likier pyszotka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. zmodyfikowałem trochę ... dałem 2 puszki mleka ale słodzonego, wiec nie dodaję już cukru.
    Kawa nie rozpuszczalna, tylko espresso z kawiarki makinetki i ołyżeczka esencji waniliowej własnej roboty. Jak się odstoi i przegryzie to napisze jak wyszło ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brzmi obiecująco! Zmiany na miarę XXI wieku :)

      Usuń