poniedziałek, 11 marca 2013

Wołowina po burgundzku i po prowansalsku czyli Boeuf bourguignon i Daube de Boeuf a la Provencal

Wołowina na dwa francuskie sposoby czyli moje ulubione mięsko!
Sprawdzone i od dawna przygotowywane przepisy na pyszną wołowinę. To, że sprawdzone ma duże znaczenie, jak się dzisiaj przekonałem. Lubię eksperymentować, zmieniać trochę albo wymyślać coś nowego. Czasem próbując zrobić coś nowego "wychodzi" coś niejadalnego! Przekonałem się o tym dzisiaj kiedy chciałem zrobić zupę z zamrożonych w zeszłym roku szparagów.
Pierwsze rozczarowanie, kiedy wygrzebałem je z zamrażarki... Część była wysuszonymi wiórami! Resztę zagotowałem. "Zapach" unoszący się z garnka przypominał trawę skoszoną "na nawsi" trzy dni wcześniej... Wątpię czy jakiekolwiek zabiegi uczyniłyby zupę zdatną do spożycia.
Czsami jednak nowe pomysły są bardzo fajne. Ale o tym innym razem.
Dzisiaj sprawdzone i niezawodne mięso z krowy na dwa sposoby francuskie! Przepisy pochodzą z mojej "biblii" czyli "Wyśmienita kuchnia francuska".
Pierwszy Boeuf Bourguignon mój numer jeden!

1,5 kg wołowiny do duszenia (łopatka, pręga)
200 g wędzonego boczku grubo krojonego
3 łyżki masła
350 g cebulek
350 g grzybów (mogą być mrożone)
1 cebula drobno krojona
1 marchew jw.
3 ząbki czosnku jw.
3 łyżki mąki
1 butelka czerwonego wina (aromatycznego, ciężkiego)
2 łyżki przecieru pomidorowego
bouquet garni (związany pęczek ziół)
3 szklanki rosołu
3 łyżki natki
sól i pieprz
W dużym żeliwnym garnku wytapiam boczek, a po chwili obsmażam w nim wołowinę pokrojoną w kostkę (5 cm). Dodaję 1 łyżkę masła, pokrojoną cebulę, marchewkę i czosnek. Gotuję 3 - 4 minuty mieszając. Dodaję mąkę, mieszam, wino, przecier i bouquet garni.
 Czekam aż się zagotuje, oskrobuję dno i wlewam rosół. Przykrywam i duszę około 3 godzin, aż mięso będzie miękkie. Na reszcie masła osobno obsmażam grzyby i cebulki, i dodaję do miękkiego mięsa. Jeszcze z pół godziny duszenia, a na koniec natka pietruszki i gotowe! Z sałatą, bagietką i czerwonym winem jest najlepszym frncuskim wynalazkiem! Lepszym od gilotyny!!!
A teraz składniki na wołowinę po prowansalsku.
 
1,8 kg wołowiny do duszenia pokrojonej w kostkę 7 - 8 cm
300 g boczku wędzonego grubo krojonego
1 butelka czerwonego wina (aromatycznego jw.)
4 marchewki w pokrojone na grube kawałki
2 duże cebule posiekane grubo
3 duże pomidory jw. bez skórki i pestek
1 łyżeczka przecieru pomidorowego
4 ząbki czosnku rozgniecione
bouquet garni
1 łyżeczka ziaren czarnego pieprzu
1 mała cebula z 5 wbitymi goździkami
starta skórka i sok z 1 pomarańczy
3 łyżki natki
sól i pieprz do smaku
Postępujemy bardzo podobnie. Wytapiam boczek, obsmażam wołowinę, wlewam wino (jeśli trzeba dolewam trochę wody żeby zakryć mięso). Dodaję marchew, cebulę, pomidory, przecier, czosnek, bouquet garni, ziarna pieprzu, cebulę z goździkami. Przykrywam i duszę około 3 godzin. Wyjmuję cebulę z goździkami i bouquet garni. Dodaję skórkę i sok z pomarańczy, i natkę. Podaję tak samo z winem, bagietką i sałatą. Super aromatyczne i pyszne danie!
Dwa najwspanialsze mięsne dania!

9 komentarzy:

  1. nazwa brzmi bardzo wykwintnie a danie bardzo smakowicie wygląda:) bardzo podoba mi się ten przepis, chyba też się skuszę

    OdpowiedzUsuń
  2. Niech mi ktoś dzisiaj zaserwuje boeuf bourguignon;) mmmm

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniałe! Takie aromatyczne, naturalne... Pięknie wygląda, wspaniałe zestawienie składników, ziół. Na pewno będzie bardzo dobrze smakowało.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pycha! Wygląda obłędnie smacznie!

    OdpowiedzUsuń
  5. O mniam, ale pysznie to wygląda!
    A u mnie też dziś wołowinka na obiad , z tym, że boeuf strogonow :)
    Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pysznie wyglądają a smakują i pachną... bosko! ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fantastyczne. W tej odsłonie wołowiny nie robiłam ale skuszę się z pewnością bo skład dań bardzo mi się podoba. Jednogarnkowe górą o tej porze, to bezsprzeczne! Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń