czwartek, 3 listopada 2011

Niewiarygodna historia "DZIEWCZYNKA W ZIELONYM SWETERKU"

Dzisiaj nie o jedzeniu, dzisiaj chciałem polecić książkę ... "Dziewczynka w zielonym sweterku. W ciemności" (PWN). Naprawdę, warto...
Książka opowiada niesamowitą historię grupy Żydów ocalonych przez polskiego kanalarza Leopolda Sochę. Są to wspomnienia dziewięcioletniej wtedy pani Krystyny Chiger (którą poznałem na spotkaniu promującym książkę).
Tą samą historię opowiada film Agnieszki Holland "W ciemności", polski kandydat do Oskara.
Przyznam się bez bicia, że książki jeszcze nie przeczytałem, ale widziałem już film (premiera w styczniu) i powiem tak: przez trzy dni sceny z filmu miałem przed oczami! W filmie nie ma bardzo drastycznych scen, ale cała ta historia jest wstrząsająca. Trudno jest dzisiejszemu "człowiekowi supermarketowo - satelitarnemu" ogarnąć sytuację w której kilkanaście osób przez 14 miesięcy "żyje" w kanałach! Polak, przykładny katolik, złodziej i kanalarz, Socha, postanawia ich ratować. Początkowo za kasę, ale kasa się kończy... Targany rozterkami... "przecież Żydzi ukrzyżowali Chrystusa!", ale "Chrystus też był ŻYDEM!". Jak to? "i Najświętsza Panienka też...?!"
To trzeba przeczytać... Ciężkie, owszem... Ale ci którzy lubią łatwiznę niech się żywią tylko hot dogami i big makami...

Wyjaśnię tylko, że mała Krysia Chiger przez te 14 miesięcy w kanałach była w zielonym sweterku...

P.S.
W nawiązaniu do komentarzy dodaję suplement.
To jest pierwsza wersja okładki.


Uprzedzając kolejne wątpliwości jeszcze jedna informacja praktyczna.
To jest jeszcze inna książka o tej historii. Pamiętnik ojca.

9 komentarzy:

  1. Ja chętnie się wyrwę z mego konformizmu choćby na te dwie godziny trwania filmu. Może (oby!) coś sobie uświadomię.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za rekomendację, Agnieszkę Holland zobaczę na pewno, a książkę, ... , mam nadzieję, że kiedyś. Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja parę dni temu dostałam tą ksiażkę od koleżanki i teraz czeka w kolejce do przeczytania. Bo mam taki zwyczaj, ze nie zaczynam następnej jak nie skończyłam innej. Słyszałam,że jest świetna ale tytuł to " Dziewczynka w zielonym sweterku " a z tym drugim członem to chyba tytuł filmu. Autorzy Ci sami.Do ksiażki dołączona jest jeszcze płyta : Wspomnienie Krystyny Chiger-Keren. Fragmenty filmu dokumentalnego.Najpierw książkę przeczytam, potem obejrzę film.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak, w pierwszym wydaniu książka miała inną okładkę i tylko pierwszą część tytułu.
    Agnieszka Holland kręciła film wg scenariusza napisanego na podstawie innej książki, napisanej przez kogoś kto wysłuchał całej historii od pani Krystyny. Dopiero po zakończeniu zdjęć A. Holland dowiedziała się że bohaterka jej filmu żyje i wydała własną książkę. Panie poznały się, bardzo polubiły i połączyły siły tzn film i książkę. Dlatego obecnie sprzedawana książka ma okładkę "filmową" i dodano drugą część tytułu.

    OdpowiedzUsuń
  5. A więc to tak :) U mnie na okładce siedzi dziewczynka przy murze ( wszystko w tonacji biało-czarnej )w zielonym sweterku. To tak jakby ktoś szukał :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przeczytałam książkę......
    Przytuliłam moją 5 letnią córkę, popłynęły łzy...... tak bardzo się cieszę, że ja mam, doceniam obecne czasy, możliwość wyboru......

    OdpowiedzUsuń
  7. Polecam przeczytać książkę " W kanałach Lwowa " na której podstawie powstał film.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tak, zgadza się. Autor tej książki spisał wspomnienia Krystyny Chiger i wydał książkę na podstawie której powstał scenariusz. Nie poinformował jednak ani A. Holland o tym że żyje autorka wspomnień, ani K. Chiger, że powstaje film. Panie dowiedziały się o sobie, niestety, już po ukończeniu filmu...

    OdpowiedzUsuń
  9. Przerażająca książka. Straszna. Mam dzieci w tym samym wieky 7 i 4 latka, dziewczynka i chłopczyk. Poraziło mnie to, jak wiele szczęścia ma ten, co urodził się w innym czasie, lub, po tej "korzystniejszej" stronie muru. I ile siły jest w człowieku. Większość książki przez łzy...

    OdpowiedzUsuń